Heinäkuiset syyt opintojen lykkäämiselle |
AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN YHTEISTYÖ- JA
VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN 15 OP
Opiskelijan kohtaaminen 4 op
Opiskelija ymmärtää dialogisuuden
merkityksen ihmisten välisessä kohtaamisessa. Hän osaa soveltaa dialogisuuden
periaatteita vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija sisäistää välittämisen
merkityksen kohtaamisessa. Erityisopettajaopiskelija ymmärtää kulttuurin
laaja-alaisen merkityksen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa. Hän osaa huomioida
kulttuurin vaikutuksen sekä opiskelijaan että opettajaan.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 4
Dialogisuuden
merkityksen ymmärtäminen ihmisten välisessä kohtaamisessa 4
Pidän dialogisuutta ja tasavertaisuuteen perustuvaa
viestintää erittäin tärkeänä kohdatessani ihmisen. Erityisesti koen
dialogisuuden tärkeäksi tilanteissa, joissa olen itse auktoriteettiasemassa
kohtaamaani ihmiseen nähden. Tällöin Tietoisesti pyrin välttämään
transaktioanalyysin vanhempi – lapsi -keskusteluasetelmaa, pyrkien sitä vastoin
pitämään dialogin tasavertaisena, molempien osapuolten mielipiteitä ja
ajatuksia kunnioittavana. Uskon, että sanelupolitiikalla ei
vuorovaikutustilanteissa pitkälle pötkitä. Uskon myös, että erityisopettajana
tai opettajana menettää osan uskottavuudestaan ja sitä kautta opiskelijoiden
motivaatio kärsii, jos asettuu viestintätilanteissa selkeästi opiskelijoiden
yläpuolelle ”opettamaan” tai heittäytyy lapselliseksi kitisijäksi. Olen käynyt
5 opintopisteen dialogisuuskoulutuksen muutamia vuosia sitten ja olen pyrkinyt
oppeja hyödyntämään käytäntöön niin työssäni kuin vapaa-ajallanikin.
Dialogisuuden
periaatteiden soveltaminen vuorovaikutustilanteissa 4
Työyhteisössä pyrin soveltamaan dialogisuuden periaatteita
aina ollessani erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tämä siksi, että käytäntö
on osoittanut, että näin päästään yleensä parhaisiin ja kaikkia osapuolia
tyydyttäviin tuloksiin ja yhteistyö on jo sinällään miellyttävää.
Työkavereiden kanssa virallisissa ja epävirallisissa
neuvotteluissa mietimme aidosti kiinnostuneina hyviä ratkaisuja, kunnioitamme
toistemme mielipiteitä ja ideoita ja keskustelemme hyvässä vuorovaikutuksessa.
Tiedän, että tämä on harvinaisen onnellinen tilanne! Olen myös vilpittömän
kiinnostunut opiskelijoitteni mielipiteistä ja toiveista. Opetuksessani
huomioin opiskelijoiden toiveet työskentelymenetelmissä ja myös arviointimenetelmissä
aina mahdollisuuksien mukaan niin, että ne sovitaan opintojaksojen alussa yhdessä (opetussuunnitelmaa noudattaen tietenkin).
Kahdenkeskisissä vuorovaikutustilanteissa
kuuntelen opiskelijan näkökulmaa ja pyrin yhdessä hänen kanssaan miettimään
ratkaisuja, jotka auttaisivat haasteiden ylipääsemisessä tai antaisivat
lisäpotkua opinnoissa menestymiseen. Tarvittaessa ohjaan opiskelijaa parempien
asiantuntijoiden puheille. Mielestäni dialogisuuden periaatteiden soveltaminen
erilaisissa vuorovaikutustilanteissa työyhteisössäni on aika helppoa ja
luontevaa, koska olen empaattinen ihminen ja aidosti kiinnostunut toisista
ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Tässä työssä koen, että dialogisuutta
helpottaa myös se, että työyhteisössä kaikilla, niin henkilöstöllä kuin
opiskelijoillakin on yhteinen tavoite: saada opiskelija valmistumaan ammattiin
niin, että hänellä on hyvät valmiudet siirtyä joko jatko-opintoihin, työelämään
tai esim. tuettuun työhön (tukityöt, työkeskukset ja työpajat).
Välittämisen
merkityksen sisäistäminen kohtaamisessa 4
Myötätuntoisuus, empaattisuus ja vilpittömyys ovat
mielestäni välttämättömiä ominaisuuksia aidossa kohtaamisessa. Edellä mainitut
ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen ei tarkoita sitä, että antaa toisten
kävellä ylitseen tai hyväksikäyttää itseään! ”Topakka” saa ja pitääkin olla.
Koen kuitenkin, että jollei aidosti välitä opiskelijoista, on tätä työtä hyvin
vaikea täysipainoisesti tehdä.
Tärkeää on muistaa myös itsestään välittäminen! Työasiat
täytyy saada pois mielestä vapaa-ajalla ja se onnistuu kätevästi, kun kohtaa
aidosti ja dialogisesti läheisiä ihmisiä mukavien aktiviteettien parissa.
Kulttuurin
laaja-alaisen merkityksen ymmärtäminen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa
ja kulttuurin vaikutuksen huomioiminen sekä opiskelijaan että opettajaan 4
Uskon, että pohjakoulutukseni (FM) kulttuurintutkijana antaa
eväitä ymmärtää erilaisten asioiden vaikutuksia ja huomioonottamista
kohdatessani opiskelijoita. Aina ihmisten kohdatessa kohtaavat myös erilaiset
kulttuurit: uskonto, kieli, ikä, perhetausta, kotipaikka ja harrastukset voivat
esimerkiksi olla hyvin paljon toisistaan poikkeavia ja siksi tavallaan
kohtaajia roolittavia, erottavia tekijöitä. Yksilöiden kohtaamisessa
kulttuuriasiat on hyvä ottaa huomioon, ettei tahtomattaan loukkaa toista
osapuolta. Kulttuurierojen tiedostaminen puolin ja toisin antaa kohtaamisessa
armollisuutta molemmille osapuolille ja mahdollisuuden oppia ymmärtämään toista
paremmin. Parhaimmillaan kulttuurierot tuovat opetusryhmiin rikkautta, jota voi
hyödyntää opetuksessa. Erilaisuus on yksilöllisyyttä ja mahtava voimavara, jota
ilman ei kehitystä missään asiassa tapahtuisi! Opiskelijoita ja opettajia
yhdistää ainakin toisen asteen koulutuksen kulttuurimaailma, joka – kaikkien
kulttuurien tavoin – on jatkuvassa muutoksessa ja murroksessa.
Elokuussa uimavedet olivat yhä lämpöiset |
Erityisopettajan konsultatiivinen rooli 3 op
Opiskelija osaa toimia
konsultatiivisesti työyhteisössä. Hän tietää tarkoituksenmukaiset vaikuttamiskanavat
omassa työssään.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 2
Kyky toimia
konsultatiivisesti työyhteisössä 2
Konsultoin ryhmänohjaajia ja opettajia erityisopiskelijoiden
kohtaamisessa ja ohjaamisessa. Toisaalta tarvitessani itse neuvoja tai ohjausta
otan yhteyttä erva-tiimin kokeneempiin jäseniin tai ulkopuolisiin
yhteyshenkilöihin (kuten mielenterveyshoitajiin, henkilökohtaisiin ohjaajiin
tai sosiaalityöntekijöihin).
Tarkoituksenmukaisten
vaikuttamiskanavien tiedostaminen omassa työssä 2
Koen, että sekä oppilaitoksen sisällä että ulkopuolella on
tärkeitä vaikuttamiskanavia. Opiskelijahuoltoryhmätyöskentely on vaikuttavaa,
samoin erva-tiimissä työskenteleminen. Hyvin tärkeänä pidän yhteyttä myös
työpaikkaohjaajiin, koska sitä kautta saa asian- ja ajanmukaista tietoa
työelämän tarpeista ja mahdollisuuksista työllistää ammattiin valmistuvia
erityisopiskelijoita. Lisäksi taitavien työpaikkaohjaajien ohjattavaksi
uskaltaa päästää opiskelijoita myös työpainotteiseen opiskeluun talon
ulkopuolelle.
Verkostot erityisopettajan työssä 2 op
Opiskelija tuntee oman oppilaitoksensa
verkostot ja opiskelijahuollon toiminnan. Hän tietää, mitkä koulun ulkopuoliset
tahot ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita. Hän on tietoinen erityisopetukseen
liittyvistä kansallisista ja kansainvälisistä verkostoista.
Erityisopettajaopiskelija tiedostaa yhteistyön merkityksen opiskelijan
huoltajien kanssa.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 3,75
Oman oppilaitoksen
verkostojen ja opiskelijahuollon toiminnan tuntemus 4
Elokuussa geokätköily vei runsaasti aikaa |
Olen työskennellyt oppilaitokseni opiskelijahuoltoryhmän ( =
Hyvinvointiryhmän) jäsenenä neljä vuotta ja olen myös kriisiryhmän vetäjä.
Kuulun myös Erva-tiimiin, jossa eri yksiköiden ja toimipaikkojen
erityisopettajat ja erva-opettajat tapaavat säännöllisesti ja keskustelevat
ajankohtaisista aiheista. Lisäksi olen ollut mukana opinto-ohjaajatiimissä,
atto-tiimissä ja muutamissa opiskelijoiden menestymistä tukevissa hankkeissa.
Henkilöt tittelien takana ovat tulleet tutuiksi ja on helppo ottaa tarvittaessa
yhteyttä eri alojen asiantuntijoihin. Opiskelijahuollon toiminta on ollut hyvin
tuttua näihin asti ja opiskelijahuollossa mukana oleva henkilöstö on pidetty
ajan tasalla koulutuksen järjestäjän taholta hyvin. Vuosittain järjestetään
myös ajankohtaisia asioita käsittelevä kaksipäiväinen OH-foorumi, johon tulee
myös asiantuntijaluennoitsijoita. Koko koulutusorganisaatiossa ja käsittääkseni
kaikissa koulutusorganisaatioissa odotellaan opetushallitukselta tarkempia
ohjeistuksia uudesta opiskelijahuoltolaista ja sen soveltamisesta.
Koulun ulkopuolisten,
tärkeiden yhteistyökumppaneiden tunteminen 4
Tärkeitä yhteistyökumppaneita oppilaitoksen ulkopuolella
ovat mm. työpaikkaohjaajat, TE-toimisto, Etsivä nuorisotyö ja koko
sosiaalitoimi, lähialueen yläkoulut, erityisesti omalla kohdallani Kuhmon
Tuupalan koulun opinto-ohjaaja ja erityisopettajat. Pidän myös tärkeänä
yhteyttä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen, kaupungin vapaa-aikatoimeen ja ev.lut. seurakuntaan. Myös ammattiliitot ja
esim. Mannerheimin lastensuojeluliitto ovat hyviä yhteistyökumppaneita.
Ammatilliset erityisoppilaitokset ovat konsultatiivisen roolinsa kannalta
tärkeitä ja pidän tärkeänä ja omaa työtä edistävänä asiana myös sitä, että
esim. näiden opintojen kautta tutustuu ja verkottuu vertaisasiantuntijoiden
kanssa. Kaikkein tärkeimpiä käytännön yhteistyökumppaneja oppilaitoksen
ulkopuolella ovat kuitenkin opiskelijoiden huoltajat.
Tietoisuus
kansallisista ja kansainvälisistä erityisopetukseen liittyvistä verkostoista 2
Tiedän joitakin kansallisia erityisopetukseen liittyviä
verkostoja. AMEO on ammatillisten erityisoppilaitosten yhteistyöverkosto, AEO
on ammatillisten erityisopettajien yhdistys, Niilo Mäki Instituutti on
oppimisvaikeuksien tutkimusyksikkö, joka tarjoaa myös hyviä koulutuksia ja
julkaisuja sekä erilaisia testausmenetelmiä alan ammattilaisille. Erityisopetuksen
järjestämistä eri koulutusasteilla ohjaa valtakunnallisesti opetushallitus. Koulutuksen
järjestäjien välinen yhteistyö edistää hyvää erityisopetusta ja hyviä
käytänteitä. Erityisopetuksen kannalta merkittäviä instituutioita ovat
tietenkin myös yliopistojen kasvatustieteelliset tiedekunnat ja niiden
erityiskasvatuksen laitokset ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen
erityisopetuksen koulutusyksiköt.
Kansainvälisistä verkostoista en tiedä paljoakaan.
Tieteenalana erityiskasvatus tietenkin on kansainvälisesti verkostoitunut. Myös
oppilaitosten väliset kansainväliset yhteistyöverkot ovat mahdollisia ja
monesti antoisia. Kainuun ammattiopisto on esimerkiksi tehnyt yhteistyötä
virolaisen ”Kuressaare ametikool” eli Kuressaaren ammattiopiston kanssa.
Opiskelijoiden
huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen tiedostaminen 5
Opiskelijalle on valtavasti etua siitä, että yhteistyö myös
hänen huoltajiensa tai huoltajansa kanssa on mutkatonta ja myönteisessä
hengessä rakentavaa. Jo niveltietojen saaminen riippuu huoltajista ja opintojen
edetessä on tärkeää, että yhteyttä pidetään molemminpuolisesti aina kun
tarvetta ilmenee. On hyvä muistaa, että yhteyttä voi ottaa myös positiivisissa
asioissa! Erinomainen kommunikoinnin väline on Wilma, mutta usein tarvitaan
myös puhelinta ja toisinaan on tärkeätä istahtaa saman pöydän äärelle
kasvotusten miettimään ratkaisuja. HOJKS-prosessissa huoltajien kanssa tehtävä
yhteistyö on välttämätöntä. On valitettavaa, että kaikki opiskelijat eivät
pääse hyötymään tästä yhteistyöverkosta, syystä tai toisesta. Tällöin korostuu
oppilaitoksen omien toimijoiden ja muiden ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden
verkoston yhteistyö.
Verkostoharjoittelu 6 op
Erityisopettajaopiskelija toimii
asiantuntijana erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Hän osaa hyödyntää
moniammatillista yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. Hän perehtyy ammatilliseen
opiskeluun liittyviin työelämäyhteyksiin aidoissa ympäristöissä. Opiskelija
toimii konsultatiivisesti. Hän edistää toiminnallaan erityisopetuksen vaikuttavuutta
yhteistyöverkostoissa.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 3
Toimin jo tällä hetkellä erilaisissa yhteistyöverkostoissa,
kuten edellä olevissa kohdissa näkyy. Olen myös aidoissa työelämäyhteyksissä
eri työpaikkaohjaajien kanssa työssäoppimispaikoilla. Ajoin aktiivisesti läpi omassa toimipaikassani
opinto-ohjaajan ja erva-opettajan vastuiden jakamista kahdelle eri henkilölle,
koska koen moniammatillisuuden tärkeäksi voimavaraksi ja ennen kaikkea
opiskelijan eduksi. Tavoitteena eri yhteistyöverkostoissa toimimisessa on, että
erityisopetus olisi oikein kohdennettua ja vaikuttavaa niin, että opiskelija
saa siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti esimerkiksi työllistymällä.
Kolillakin joutui kiipeilemään geokätköjen perässä |
AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN 20 OP
Ammatillisen
erityisopetuksen taustaa ja nykytila 2 op
Opiskelija tuntee ammatillisen
erityisopetuksen lähtökohdat. Hän osaa paikantaa ammatillisen erityisopetuksen
osana koulutusjärjestelmää. Hän osaa toimia lakien, asetusten ja ohjeiden
mukaan.
Opiskelija tunnistaa
oman osaamisensa: 3,3
Ammatillisen
erityisopetuksen lähtökohtien tunteminen 4
Olen tutustunut ammatillista erityisopetusta määrittävään
lainsäädäntöön ja pintapuolisesti myös ammatillisen erityisopetuksen historiaan
Suomessa. Tiedostan ammatillisten erityisoppilaitosten ja ammatillisten
oppilaitosten roolien erot erityisopetuksen kentässä. Omassa työyhteisössäni on
käytössä erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, laaja asiakirja,
johon on aukikirjoitettu koko henkilöstön käyttöön ohjeet ja määräykset, jotka
koskevat erityisopetusta omassa ammatillisessa oppilaitoksessa.
Ammatillisen
erityisopetuksen paikantaminen osana koulutusjärjestelmää 3
Perusopetuksessa oppilaille on tarjolla yleistä, tehostettua
ja erityistä tukea. Erityinen tuki tarkoittaa erityisopetuksen järjestämistä.
Tarvittaessa opintoja yksilöllistetään. Jopo-ryhmät ovat monille
”kouluallergisille” hyvä ratkaisu ja tekemällä oppiminen tuottaa useille hyviä
tuloksia, lisäksi perusopetuksessa tarjotaan pidennetyn oppivelvollisuuden
opetusta sitä tarvitseville oppilaille.
Ammatillinen erityisopetus tarjoaa väylän opiskella
ammattiin kaikenlaisille opiskelijoille, joilla on tarvetta erityiselle tuelle.
On syytä muistaa, että kaikilla opiskelijoilla on oikeus mm. tukiopetukseen
eikä se ole erityisopetusta. Ammatillinen erityisopetus on yhteiskunnallisesti
merkittävä osa suomalaista koulutusjärjestelmää!
Lakien, asetusten ja
ohjeiden mukaan toimiminen 3
Työnantajani eli koulutuksenjärjestäjä on laatinut tarkat
ohjeistukset erityisopetuksen järjestämisestä. Epävarmuuden iskiessä on aina
tarjolla myös vertaisapua tai mahdollisuus tarkistaa lainkirjaimen
toteuttamista esimiehiltä. Olen myös tutustunut itsenäisesti ammatillista
erityisopetusta ja koko ammatillisen opetuksen järjestämistä koskevaan
lainsäädäntöön ja palaan lakiteksteihin aina tarvittaessa. Uusi
opiskelijahuoltolaki on uusi haaste, jonka vaikutuksia omaan työhöni en ole
vielä sisäistänyt – eikä koulutuksenjärjestäjä ole antanut lain soveltamisesta
muuta ohjetta kuin ”toimiminen entisten toimivien käytäntöjen mukaan uuden lain
henkeä noudattaen”.
Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja hojks 3 op
Opiskelija osaa ohjata opiskelijaa
tunnistamaan omaa osaamistaan. Hän tunnistaa opiskelijan osaamisen ja tuen
tarpeet yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija osaa laatia hojksin yhteistyössä
muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa ohjata hojks -prosessia.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 4,5
Opiskelijan osaamisen tunnistamisen
ohjaaminen 4
Teen
aloittaville opiskelijoille työssäni lähtötasotestit matematiikassa, ruotsissa
ja englannissa sekä lisäksi lukiseulat. Lähtötasotestien, yläkoululta saatujen
niveltietojen, peruskoulutodistuksen, tulohaastattelujen ja
huoltajakeskustelujen pohjalta arvioin opiskelijan kanssa yhdessä hänen
osaamistaan ja mahdollisia tuen tarpeita. Ensimmäisen jakson aikana syksyllä
erittäin tärkeää on myös havainnointi. Itse pidän ryhmille myös opi oppimaan
–opintojakson syksyllä, jolloin tutustutaan erilaisiin opiskelutyyleihin ja
pyritään löytämään yksilöllisesti parhaimmat ja tehokkaimmat
opiskelumenetelmät. Opiskelijat määrittelevät itse 5 jokaisen opintojakson alussa
omaa osaamistaan ja tavoitetasoaan. Lisäksi opintojaksojen lopussa opiskelijat
vastaavat nimettöminä kyselyyn sekä omien tavoitteiden että opetuksen tason
toteutumisesta.
Tarjoan
ohjausta myös työkavereille, työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille esim.
työssäoppimisten yhteydessä näyttöjen suunnittelussa ja arvioinnissa eli
keskustelemme osaamisesta ja sopivasta tavasta osoittaa osaaminen.
Opiskelijan
osaamisen ja tuen tarpeiden tunnistaminen yhdessä opiskelijan kanssa 5
Ks. edellinen
kohta. Käytännössä lisäksi tietenkin tunnistamista edistää jatkuva palaute puolin ja toisin
oppitunneilla, oppimista arvioivat oppimistilanteet (esim. suulliset tai
kirjalliset tentit tai osaamisen näyttäminen). HOPS-keskustelut ja
HOJKS-keskustelut.
HOJKSin laatiminen muiden toimijoiden
kanssa yhteistyössä 5
Kun
opiskelijalla ilmenee tuen tarvetta em. kohdissa mainituilla tavoilla,
aloitetaan HOJKS-prosessi. Aloite prosessiin lähtee joko opiskelijalta, hänen
huoltajaltaan, ryhmänohjaajalta tai minulta erva-opettajana. Opiskelija ja
hänen huoltajansa allekirjoittavat suostumuslomakkeen yhteisen keskustelun
yhteydessä. Keskustelussa mukana ovat lisäkseni opiskelija, huoltaja, yleensä
myös ryhmänohjaaja ja lisäksi tarvittaessa esim. kuraattori, opinto-ohjaaja,
henkilökohtainen avustaja, sosiaalityöntekijä tai muu ulkoinen
sidosryhmähenkilö. Keskustelun ja suostumuksen jälkeen HOJKS-prosessi etenee
HVR:n eli hyvinvointiryhmään (OHR). Hyvinvointiryhmän kokouksessa minä
esittelen muulle ryhmälle HOJKSattavat opiskelijat ja hojksien perusteet. Ryhmä
antaa hojksattavista suosituksen ja varsinaisen päätöksen suostitusten pohjalta
tekee koulutuspäällikkö. HOJKS tehdään sähköisenä asiakirjana valmiille
pohjalle, johon syötetään peruste, lähtötasotestien tulokset, tausta ja
nykytilanne, opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet sekä alustava suunnitelma
tarvittavista tukitoimista. Hojksia päivitetään vähintään kaksi kertaa
lukuvuodessa.
HOJKS-prosessin ohjaaminen 4
Edellisessä
kohdassa olen jo kirjannut, kuinka ohjaan HOJKS-prosessia. Lisäksi ohjaan
varsinaisen erityisen tuen tarjoamista HOJKS-opiskelijoille esimerkiksi
työpainotteisten opintojen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Luonnollisesti
myös tarjoan pienryhmäopetusta ja yksilöohjausta. Suunnitelmia tehdään ja
toteutetaan yhteistyössä opiskelijan, tämän huoltajien, ryhmänohjaajan ja
tarvittaessa myös opinto-ohjaajan tai/ja kuraattorin kanssa.
Huolehdin
myös siitä, että opettajakollegat muistavat tehdä omat merkintänsä
opiskelijoiden sähköisiin HOJKSeihin tarjoamistaan tukitoimista. Itse huolehdin
muista merkinnöistä sekä tuntiresurssien että tuen toteutumisen (tunneissa)
laskemisesta. Kun opiskelija ei enää ole erityisen tuen tarpeessa tai on
valmistumassa, huolehdin myös HOJKS-prosessin loppuun viemisestä. HOJKS
lopetetaan opiskelijan (yleensä jo täysi-ikäinen siinä vaiheessa) niin
halutessa tai omasta tai ryhmänohjaajan ehdotuksesta käydyn keskustelun perusteella.
HOJKSin lopettamisen jälkeen Sähköinen HOJKS tulostetaan kahtena kappaleena ja
sekä opiskelija että koulutuspäällikkö allekirjoittavat paperit. Toinen kappale
HOJKSista annetaan opiskelijalle ja toinen arkistoidaan oppilaitoksen
arkistoon. Itse toimitan arkistokappaleet Kajaaniin erityisopetuksen
tiimivetäjälle.
Inklusiiviset oppimisympäristöt 5 op
Opiskelija osaa toimia erilaisissa
oppimisympäristöissä inklusiivisuutta edistäen. Hänen toimintaansa ohjaavat
eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. Hän osaa käyttää
tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä ja tilanteeseen sopivia
ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 3,3
Erilaisissa
oppimisympäristöissä toimiminen inklusiivisuutta edistäen 3
Omassa toimipaikassani erityisopetuksen järjestäminen on
pitkään tarkoittanut pienryhmäopetusta. Käytännössä kaikki opettajat ovat
kuitenkin opettaneet myös ryhmiä, joissa on sekä HOJKS-opiskelijoita että ns.
perusopiskelijoita. Erva-opettajana olen
pyrkinyt laajentamaan erityisopetuksen käsitettä ja tarjoamaan myös
inklusiivista erityisopetuksen mallia. Olemme atto-aineissa suostuvaisten
opettajakollegojen kanssa tehneet samanaikaisopetusta vaihtelevalla
menestyksellä ja ammattiaineisiin (teli) pyrin järjestämään ns. ammattimiestä
tukemaan erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita.
Toimintaa ohjaavat
eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys 4
Mielestäni kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja merkittäviä.
Idealistisesti koen, että ihmisarvoltaan kaikki ovat tasa-arvoisia, joillakin
elämäntie on vain mutkaisempi ja huonommin päällystetty kuin toisilla ja
jokaisella tielle on osunut kuitenkin kivenmurikoita satunnaisiin kohtiin.
Koen, että työssäni voin auttaa opiskelijoita siirtämään näitä kulkua hankaloittavia
kivenmurikoita pois tieltä – tai sitten voimme yhdessä löytää sopivia
kiertoteitä. Työtäni ohjaavia arvoja ovat oikeudenmukaisuus, aitous ja
vilpittömyys, opiskelijan hyväksyminen ja kunnioittaminen, tasa-arvoisuus ja
luottamuksellisuus. Koen, että omalla työlläni edistän ainakin kestävän
kehityksen taloudellista ja sosiaalista ulottuvuutta, pyrin myös
työskentelemään ympäristöä säästävästi. Olen suvaitsevainen ja empaattinen ja
ihmiskäsitykseni on humanistinen ja ajattelenkin aina opiskelijoideni etua –
silloinkin, kun opiskelijan etu on ristiriidassa esim. työnantajani tai jopa
omien intressieni kanssa (esim. säästöt, ”vapaa-päivien” käyttäminen ohjaukseen
tai opetukseen). Olen kuitenkin alkanut pikkuhiljaa sisäistää sen, että minun
on oltava myös tietyssä määrin itsekäs, jo siksi, että jaksan työssäni paremmin
ja sitä kautta myös yhteistyö opiskelijoiden kanssa on hedelmällisempää.
Tarkoituksenmukaisten
pedagogisten menetelmien ja tilanteeseen sopivien ratkaisuvaihtoehtojen
käyttötaito ja erityisen tuen kohdentaminen opiskelijalähtöisesti 3
Olen tehnyt paljon kokeiluja opiskelijoiden kanssa
erilaisista pedagogisista menetelmistä. Esimerkiksi olemme harjoitelleet
erityyppisiä ryhmätyömenetelmiä, pelailleet oppimispelejä sekä verkossa että
lautapeleinä, opiskelleet perinteisen opettajajohtoisesti luokassa ja välillä
taas on siirretty oppimisympäristö opettajan mukavuusalueelta opiskelijan
mukavuusalueelle eli esimerkiksi työhalliin tai nettiin. Erityisen tuen
tarpeessa olevien opiskelijoiden kanssa koetetaan yhdessä löytää sopivat ja
tehokkaat menetelmät oppimiseen. Joidenkin kohdalla riittää, kun saa opiskella
rauhallisessa ympäristössä ja pienessä ryhmässä, toiset tarvitsevat jatkuvaa
ohjaamista tehtävien tekemisessä, jotkut taas oppivat parhaiten käytännön töitä
tehdessään. Ratkaisut on aina tehtävä yksilöllisesti ja myös tilannekohtaisesti
niin, että opiskelijan taidot, osaaminen ja muut vahvuudet saadaan esille.
Opetusharjoittelu 10 op
Opiskelija toimii ammatillisen
erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa oppimisympäristöissä.
Hän ohjaa opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja ammatillista kasvua.
Erityisopettajaopiskelija toimii dialogisesti opiskelijoiden kanssa. Hän
käyttää oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti.
Hän toimii opiskelijoita aktivoiden ja innostaen. Erityisopettajaopiskelija
toimii oppilaitoksessa tutkinnon perusteiden ja erityisopetuksen
opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 3
Opetusharjoittelulta toivon oppia erityisesti erilaisissa
oppimisympäristöissä toimimiseen ja etenkin hyvin erilaisten opiskelijoiden
ohjaamiseen. Olen mielestäni edellisissä osioissa itsearvioinut
opetusharjoittelussa mainitut osaamistavoitteet ja koen, että tällä hetkellä
osaamiseni on n. 3 luokkaa.
Näitä ei sentään ole tarvinnut kerätä |
AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN KEHITTÄMISOSAAMINEN 15 OP
Ammatillisena erityisopettajana kehittyminen 5 op
Opiskelija reflektoi omaa yhteistyö-
ja vuorovaikutusosaamistaan sekä erityispedagogista osaamistaan. Opiskelija
reflektoi omaa asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymistä.
Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä kehittymisessä sekä työn
kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää työnohjausta henkilökohtaisessa
ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissaan. Opiskelija toimii
aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyönohjauksessa.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 2
Oman yhteistyö- ja
vuorovaikutusosaamisen sekä erityispedagogisen osaamisen reflektointi 2
On myönnettävä, etten oikein varmaksi osaa sanoa, millä
tasolla osaamiseni yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa on. Lisäksi lienee
pakko uskaltaa myöntää, että erityisesti väsymyskiukkuisena ”pinna lyhenee” ja
se valitettavasti tulee esille erityisesti yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa.
Toisaalta koen, että olen työurani aikana kehittynyt paljon tällä saralla ja
pystyn säilyttämään yhä paremmin ammatillisen otteen henkilökohtaisista
hankaluuksista huolimatta.
Erityispedagoginen osaamiseni on myös kehittynyt työn kautta
ja toivon kehityksen jatkuvan myös tämän koulutuksen myötä niin, että entistä
paremmin osaan kohdistaa erityistä tukea opiskelijalähtöisesti.
Oman asiantuntijuuden
ja ammatillisen identiteetin kehittymisen reflektointi 3
Koen, että asiantuntemukseni erityisopetukseen liittyvistä
asioista karttuu koko ajan käytännön työn kautta. Haluan kuitenkin taustatueksi
teoriatietoa ja toisaalta kokeneiden ammattilaisten ja vertaisteni näkemystä
oman osaamiseni kehittämiseen. Siinäpä oivallinen syy opiskella!
Ammatillinen identiteettini erva-opettajana ja
erityisopetuksen asiantuntijana on pikkuhiljaa pääsemässä nousuun. Aiemmin
työni kattoi myös opinto-ohjauksen tehtävät ja siksi ammatillinen identiteetti
oli luvalla sanoen hakusessa. Jouduin miettimään jokaisessa
yhteistyötilanteessa ja toimenpiteessä omaa rooliani. Jo kuluneen syksyn, eli
kuukauden aikana, olen kuitenkin huomannut, kuinka paljon yksinkertaisempaa on
ottaa kantaa asioihin vain erva-opettajana, erityisopetuksen näkökulmasta.
Toivon, että ammatillinen identiteettini myös koulutuksen ja ammatillisen
kehittymisen myötä nousee vielä kukoistukseen!
Työnohjauksen
merkityksen ymmärtäminen työssä kehittymisessä sekä työnkehittämisessä 2
Olen tavattoman iloinen, että näihin opintoihin sisältyy
työnohjausta. Olen useita kertoja kysynyt työnantajalta mahdollisuutta
työnohjaukseen, mutta taloudelliset resurssit eivät kuulemma anna myöten. Nykyistä
aiemmassa työpaikassa sain ryhmätyönohjausta ja koin sen voimaannuttavana ja
tärkeänä myös käytännön työn kannalta. Tällä vähäisellä tiedollani luulen
ymmärtäväni, että työnohjaus voi parhaimmillaan olla merkittävä voimavara
työssä kehittymisen kannalta ja sitä kautta mahdollistaa myös työnkehittämistä!
Työnohjauksen
hyödyntäminen henkilökohtaisessa ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen
prosessissa. Aktiivisuus ja tavoitteellisuus ryhmätyönohjauksessa 1
Toivon pystyväni hyödyntämään työnohjausta niin, että saan
siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti kasvaessani ammatilliseksi
erityisopettajaksi. Toivon myös, että osaan ja jaksan toimia
ryhmätyönohjauksessa aktiivisesti ja tavoitteellisesti.
Oman työn kehittäminen 5 op
Opiskelija
tunnistaa kehittämisen kohteita ammatillisessa erityisopetuksessa. Hän
suunnittelee ja toteuttaa kehittämishankkeen.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 1,5
Kehittämisen
kohteiden tunnistaminen ammatillisessa erityisopetuksessa. 2
Uskallan vilpittömästi kehaista, että omassa
organisaatiossani erityisopetukseen suhtaudutaan vakavasti, myönteisesti ja
oppijoiden parasta etua tavoitellen. Kehittämisen kohteitakin tulee silloin
tällöin eteen (vaikka todellisuutta omassa työssäni on, että oman kehittymisen
kohteita tulee vastaan paljon useammin). Olen iloinen, että esimerkiksi
(ainakin minun ääneen lausuma) huoleni sähköisten HOJKSien yksityisyydestä on
huomioitu ja kesän aikana Wilmaa on kehitetty tietoturvallisempaan suuntaan.
Ihan omassa työarjessani tiedän yhden suurehkon kehittämisen kohteen, joka
olisi ratkaistavissa yksinkertaisesti rahalla.
Kehittämishankkeen
suunnittelu ja toteuttaminen 1
En uskalla antaa itselleni parempaa arvosanaa ennen kuin
saan lisää tietoa kehittämishanketehtävästä ja sen laajuudesta. Voisin yrittää
ottaa haasteekseni yllä mainitun isohkon kehittämiskohteen ratkomisen ilman taloudellista
rasitusta.
Ammattitaitoa kehittävät vaihtoehtoiset opinnot 5 op
Opiskelija kehittää ja syventää
ammatillisen erityisopetuksen osaamista vapaasti valitsemallaan alueella.
Opiskelija
tunnistaa oman osaamisensa: 1,5
Haluan syventää luki-osaamistani niin, että voin jatkossa tehdä
ja analysoida yksilölliset lukitestit.
Lisäksi minua kiinnostaa voimavara- ja ratkaisukeskeisen
ohjaus- ja opetustyön opiskelu. Pyrin nytkin työssäni muistamaan, että
opiskelijan voimavarat ovat opetuksen suunnittelun lähtökohta ja että syiden
vatvomisen sijaan on viisaampaa etsiä opiskelijan kanssa yhdessä ratkaisuja
erilaisiin ongelmiin. Haluaisin oppia teoriaa käytännön takana ja lisäksi saada
hyviä ohjeita ja toimintamalleja käytäntöä varten.
Nuotiokahvi maistuu ihanalle kunnon puukuksasta! Etenkin kun on saanut kanootilla kaatumisen jälkeen kuivat vaatteet päälle ja vieläpä lopulta löytänyt senkin kauan kaivelleen saarikätkön :D |
Odotan innolla tulevan viikon lähipäiviä! Nähdään!
Kyllähän kesästä pitää nauttia, kun sitä on tarjolla. Tsemppiä opintoihin!
VastaaPoista