perjantai 5. syyskuuta 2014

Itsearvioinnit osaamistavoitteista

Usein on luontevaa jättää asiat viime tippaan, koska lähestyvä dead line on kaikkein paras motivaattori ja luovuuden lähde :) Sitä paitsi sellaisena kesänä, josta juuri pääsimme nauttimaan, olisi ollut häpeällistä istua naama näytössä kiinni! Onneksi töihinpaluu ja juurikin tuo dead line ovat antaneet puhtia pohtia omaa osaamista työn, tattien keräämisen ja geokätköilyreissujen välissä.Täältä pesee siis:
Heinäkuiset syyt opintojen lykkäämiselle


AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN 15 OP

Opiskelijan kohtaaminen 4 op
Opiskelija ymmärtää dialogisuuden merkityksen ihmisten välisessä kohtaamisessa. Hän osaa soveltaa dialogisuuden periaatteita vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija sisäistää välittämisen merkityksen kohtaamisessa. Erityisopettajaopiskelija ymmärtää kulttuurin laaja-alaisen merkityksen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa. Hän osaa huomioida kulttuurin vaikutuksen sekä opiskelijaan että opettajaan.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 4

Dialogisuuden merkityksen ymmärtäminen ihmisten välisessä kohtaamisessa             4
Pidän dialogisuutta ja tasavertaisuuteen perustuvaa viestintää erittäin tärkeänä kohdatessani ihmisen. Erityisesti koen dialogisuuden tärkeäksi tilanteissa, joissa olen itse auktoriteettiasemassa kohtaamaani ihmiseen nähden. Tällöin Tietoisesti pyrin välttämään transaktioanalyysin vanhempi – lapsi -keskusteluasetelmaa, pyrkien sitä vastoin pitämään dialogin tasavertaisena, molempien osapuolten mielipiteitä ja ajatuksia kunnioittavana. Uskon, että sanelupolitiikalla ei vuorovaikutustilanteissa pitkälle pötkitä. Uskon myös, että erityisopettajana tai opettajana menettää osan uskottavuudestaan ja sitä kautta opiskelijoiden motivaatio kärsii, jos asettuu viestintätilanteissa selkeästi opiskelijoiden yläpuolelle ”opettamaan” tai heittäytyy lapselliseksi kitisijäksi. Olen käynyt 5 opintopisteen dialogisuuskoulutuksen muutamia vuosia sitten ja olen pyrkinyt oppeja hyödyntämään käytäntöön niin työssäni kuin vapaa-ajallanikin. 

Dialogisuuden periaatteiden soveltaminen vuorovaikutustilanteissa                             4
Työyhteisössä pyrin soveltamaan dialogisuuden periaatteita aina ollessani erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tämä siksi, että käytäntö on osoittanut, että näin päästään yleensä parhaisiin ja kaikkia osapuolia tyydyttäviin tuloksiin ja yhteistyö on jo sinällään miellyttävää.

Työkavereiden kanssa virallisissa ja epävirallisissa neuvotteluissa mietimme aidosti kiinnostuneina hyviä ratkaisuja, kunnioitamme toistemme mielipiteitä ja ideoita ja keskustelemme hyvässä vuorovaikutuksessa. Tiedän, että tämä on harvinaisen onnellinen tilanne! Olen myös vilpittömän kiinnostunut opiskelijoitteni mielipiteistä ja toiveista. Opetuksessani huomioin opiskelijoiden toiveet työskentelymenetelmissä ja myös arviointimenetelmissä aina mahdollisuuksien mukaan niin, että ne sovitaan opintojaksojen alussa yhdessä (opetussuunnitelmaa noudattaen tietenkin). 

Kahdenkeskisissä vuorovaikutustilanteissa kuuntelen opiskelijan näkökulmaa ja pyrin yhdessä hänen kanssaan miettimään ratkaisuja, jotka auttaisivat haasteiden ylipääsemisessä tai antaisivat lisäpotkua opinnoissa menestymiseen. Tarvittaessa ohjaan opiskelijaa parempien asiantuntijoiden puheille. Mielestäni dialogisuuden periaatteiden soveltaminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa työyhteisössäni on aika helppoa ja luontevaa, koska olen empaattinen ihminen ja aidosti kiinnostunut toisista ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Tässä työssä koen, että dialogisuutta helpottaa myös se, että työyhteisössä kaikilla, niin henkilöstöllä kuin opiskelijoillakin on yhteinen tavoite: saada opiskelija valmistumaan ammattiin niin, että hänellä on hyvät valmiudet siirtyä joko jatko-opintoihin, työelämään tai esim. tuettuun työhön (tukityöt, työkeskukset ja työpajat).

Välittämisen merkityksen sisäistäminen kohtaamisessa                                                   4
Myötätuntoisuus, empaattisuus ja vilpittömyys ovat mielestäni välttämättömiä ominaisuuksia aidossa kohtaamisessa. Edellä mainitut ominaisuudet ja niiden hyödyntäminen ei tarkoita sitä, että antaa toisten kävellä ylitseen tai hyväksikäyttää itseään! ”Topakka” saa ja pitääkin olla. Koen kuitenkin, että jollei aidosti välitä opiskelijoista, on tätä työtä hyvin vaikea täysipainoisesti tehdä. 

Tärkeää on muistaa myös itsestään välittäminen! Työasiat täytyy saada pois mielestä vapaa-ajalla ja se onnistuu kätevästi, kun kohtaa aidosti ja dialogisesti läheisiä ihmisiä mukavien aktiviteettien parissa.

Kulttuurin laaja-alaisen merkityksen ymmärtäminen opiskelijan ja opettajan kohtaamisessa ja kulttuurin vaikutuksen huomioiminen sekä opiskelijaan että opettajaan                         4
Uskon, että pohjakoulutukseni (FM) kulttuurintutkijana antaa eväitä ymmärtää erilaisten asioiden vaikutuksia ja huomioonottamista kohdatessani opiskelijoita. Aina ihmisten kohdatessa kohtaavat myös erilaiset kulttuurit: uskonto, kieli, ikä, perhetausta, kotipaikka ja harrastukset voivat esimerkiksi olla hyvin paljon toisistaan poikkeavia ja siksi tavallaan kohtaajia roolittavia, erottavia tekijöitä. Yksilöiden kohtaamisessa kulttuuriasiat on hyvä ottaa huomioon, ettei tahtomattaan loukkaa toista osapuolta. Kulttuurierojen tiedostaminen puolin ja toisin antaa kohtaamisessa armollisuutta molemmille osapuolille ja mahdollisuuden oppia ymmärtämään toista paremmin. Parhaimmillaan kulttuurierot tuovat opetusryhmiin rikkautta, jota voi hyödyntää opetuksessa. Erilaisuus on yksilöllisyyttä ja mahtava voimavara, jota ilman ei kehitystä missään asiassa tapahtuisi! Opiskelijoita ja opettajia yhdistää ainakin toisen asteen koulutuksen kulttuurimaailma, joka – kaikkien kulttuurien tavoin – on jatkuvassa muutoksessa ja murroksessa. 


Elokuussa uimavedet olivat yhä lämpöiset
Erityisopettajan konsultatiivinen rooli 3 op
Opiskelija osaa toimia konsultatiivisesti työyhteisössä. Hän tietää tarkoituksenmukaiset vaikuttamiskanavat omassa työssään.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 2

Kyky toimia konsultatiivisesti työyhteisössä              2
Konsultoin ryhmänohjaajia ja opettajia erityisopiskelijoiden kohtaamisessa ja ohjaamisessa. Toisaalta tarvitessani itse neuvoja tai ohjausta otan yhteyttä erva-tiimin kokeneempiin jäseniin tai ulkopuolisiin yhteyshenkilöihin (kuten mielenterveyshoitajiin, henkilökohtaisiin ohjaajiin tai sosiaalityöntekijöihin).

Tarkoituksenmukaisten vaikuttamiskanavien tiedostaminen omassa työssä                                    2
Koen, että sekä oppilaitoksen sisällä että ulkopuolella on tärkeitä vaikuttamiskanavia. Opiskelijahuoltoryhmätyöskentely on vaikuttavaa, samoin erva-tiimissä työskenteleminen. Hyvin tärkeänä pidän yhteyttä myös työpaikkaohjaajiin, koska sitä kautta saa asian- ja ajanmukaista tietoa työelämän tarpeista ja mahdollisuuksista työllistää ammattiin valmistuvia erityisopiskelijoita. Lisäksi taitavien työpaikkaohjaajien ohjattavaksi uskaltaa päästää opiskelijoita myös työpainotteiseen opiskeluun talon ulkopuolelle.

Verkostot erityisopettajan työssä 2 op
Opiskelija tuntee oman oppilaitoksensa verkostot ja opiskelijahuollon toiminnan. Hän tietää, mitkä koulun ulkopuoliset tahot ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita. Hän on tietoinen erityisopetukseen liittyvistä kansallisista ja kansainvälisistä verkostoista. Erityisopettajaopiskelija tiedostaa yhteistyön merkityksen opiskelijan huoltajien kanssa.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 3,75

Oman oppilaitoksen verkostojen ja opiskelijahuollon toiminnan tuntemus                      4

Elokuussa geokätköily vei runsaasti aikaa
Olen työskennellyt oppilaitokseni opiskelijahuoltoryhmän ( = Hyvinvointiryhmän) jäsenenä neljä vuotta ja olen myös kriisiryhmän vetäjä. Kuulun myös Erva-tiimiin, jossa eri yksiköiden ja toimipaikkojen erityisopettajat ja erva-opettajat tapaavat säännöllisesti ja keskustelevat ajankohtaisista aiheista. Lisäksi olen ollut mukana opinto-ohjaajatiimissä, atto-tiimissä ja muutamissa opiskelijoiden menestymistä tukevissa hankkeissa. Henkilöt tittelien takana ovat tulleet tutuiksi ja on helppo ottaa tarvittaessa yhteyttä eri alojen asiantuntijoihin. Opiskelijahuollon toiminta on ollut hyvin tuttua näihin asti ja opiskelijahuollossa mukana oleva henkilöstö on pidetty ajan tasalla koulutuksen järjestäjän taholta hyvin. Vuosittain järjestetään myös ajankohtaisia asioita käsittelevä kaksipäiväinen OH-foorumi, johon tulee myös asiantuntijaluennoitsijoita. Koko koulutusorganisaatiossa ja käsittääkseni kaikissa koulutusorganisaatioissa odotellaan opetushallitukselta tarkempia ohjeistuksia uudesta opiskelijahuoltolaista ja sen soveltamisesta. 

Koulun ulkopuolisten, tärkeiden yhteistyökumppaneiden tunteminen                              4
Tärkeitä yhteistyökumppaneita oppilaitoksen ulkopuolella ovat mm. työpaikkaohjaajat, TE-toimisto, Etsivä nuorisotyö ja koko sosiaalitoimi, lähialueen yläkoulut, erityisesti omalla kohdallani Kuhmon Tuupalan koulun opinto-ohjaaja ja erityisopettajat. Pidän myös tärkeänä yhteyttä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen, kaupungin vapaa-aikatoimeen ja  ev.lut. seurakuntaan. Myös ammattiliitot ja esim. Mannerheimin lastensuojeluliitto ovat hyviä yhteistyökumppaneita. Ammatilliset erityisoppilaitokset ovat konsultatiivisen roolinsa kannalta tärkeitä ja pidän tärkeänä ja omaa työtä edistävänä asiana myös sitä, että esim. näiden opintojen kautta tutustuu ja verkottuu vertaisasiantuntijoiden kanssa. Kaikkein tärkeimpiä käytännön yhteistyökumppaneja oppilaitoksen ulkopuolella ovat kuitenkin opiskelijoiden huoltajat.

Tietoisuus kansallisista ja kansainvälisistä erityisopetukseen liittyvistä verkostoista        2
Tiedän joitakin kansallisia erityisopetukseen liittyviä verkostoja. AMEO on ammatillisten erityisoppilaitosten yhteistyöverkosto, AEO on ammatillisten erityisopettajien yhdistys, Niilo Mäki Instituutti on oppimisvaikeuksien tutkimusyksikkö, joka tarjoaa myös hyviä koulutuksia ja julkaisuja sekä erilaisia testausmenetelmiä alan ammattilaisille. Erityisopetuksen järjestämistä eri koulutusasteilla ohjaa valtakunnallisesti opetushallitus. Koulutuksen järjestäjien välinen yhteistyö edistää hyvää erityisopetusta ja hyviä käytänteitä. Erityisopetuksen kannalta merkittäviä instituutioita ovat tietenkin myös yliopistojen kasvatustieteelliset tiedekunnat ja niiden erityiskasvatuksen laitokset ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen erityisopetuksen koulutusyksiköt.

Kansainvälisistä verkostoista en tiedä paljoakaan. Tieteenalana erityiskasvatus tietenkin on kansainvälisesti verkostoitunut. Myös oppilaitosten väliset kansainväliset yhteistyöverkot ovat mahdollisia ja monesti antoisia. Kainuun ammattiopisto on esimerkiksi tehnyt yhteistyötä virolaisen ”Kuressaare ametikool” eli Kuressaaren ammattiopiston kanssa.

Opiskelijoiden huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen tiedostaminen           5
Opiskelijalle on valtavasti etua siitä, että yhteistyö myös hänen huoltajiensa tai huoltajansa kanssa on mutkatonta ja myönteisessä hengessä rakentavaa. Jo niveltietojen saaminen riippuu huoltajista ja opintojen edetessä on tärkeää, että yhteyttä pidetään molemminpuolisesti aina kun tarvetta ilmenee. On hyvä muistaa, että yhteyttä voi ottaa myös positiivisissa asioissa! Erinomainen kommunikoinnin väline on Wilma, mutta usein tarvitaan myös puhelinta ja toisinaan on tärkeätä istahtaa saman pöydän äärelle kasvotusten miettimään ratkaisuja. HOJKS-prosessissa huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on välttämätöntä. On valitettavaa, että kaikki opiskelijat eivät pääse hyötymään tästä yhteistyöverkosta, syystä tai toisesta. Tällöin korostuu oppilaitoksen omien toimijoiden ja muiden ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden verkoston yhteistyö.


Verkostoharjoittelu 6 op
Erityisopettajaopiskelija toimii asiantuntijana erilaisissa yhteistyöverkostoissa. Hän osaa hyödyntää moniammatillista yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. Hän perehtyy ammatilliseen opiskeluun liittyviin työelämäyhteyksiin aidoissa ympäristöissä. Opiskelija toimii konsultatiivisesti. Hän edistää toiminnallaan erityisopetuksen vaikuttavuutta yhteistyöverkostoissa.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 3

Toimin jo tällä hetkellä erilaisissa yhteistyöverkostoissa, kuten edellä olevissa kohdissa näkyy. Olen myös aidoissa työelämäyhteyksissä eri työpaikkaohjaajien kanssa työssäoppimispaikoilla.  Ajoin aktiivisesti läpi omassa toimipaikassani opinto-ohjaajan ja erva-opettajan vastuiden jakamista kahdelle eri henkilölle, koska koen moniammatillisuuden tärkeäksi voimavaraksi ja ennen kaikkea opiskelijan eduksi. Tavoitteena eri yhteistyöverkostoissa toimimisessa on, että erityisopetus olisi oikein kohdennettua ja vaikuttavaa niin, että opiskelija saa siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti esimerkiksi työllistymällä.


Kolillakin joutui kiipeilemään geokätköjen perässä


AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN 20 OP

Ammatillisen erityisopetuksen taustaa ja nykytila 2 op
Opiskelija tuntee ammatillisen erityisopetuksen lähtökohdat. Hän osaa paikantaa ammatillisen erityisopetuksen osana koulutusjärjestelmää. Hän osaa toimia lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 3,3

Ammatillisen erityisopetuksen lähtökohtien tunteminen                                                      4
Olen tutustunut ammatillista erityisopetusta määrittävään lainsäädäntöön ja pintapuolisesti myös ammatillisen erityisopetuksen historiaan Suomessa. Tiedostan ammatillisten erityisoppilaitosten ja ammatillisten oppilaitosten roolien erot erityisopetuksen kentässä. Omassa työyhteisössäni on käytössä erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma, laaja asiakirja, johon on aukikirjoitettu koko henkilöstön käyttöön ohjeet ja määräykset, jotka koskevat erityisopetusta omassa ammatillisessa oppilaitoksessa. 

Ammatillisen erityisopetuksen paikantaminen osana koulutusjärjestelmää                     3
Perusopetuksessa oppilaille on tarjolla yleistä, tehostettua ja erityistä tukea. Erityinen tuki tarkoittaa erityisopetuksen järjestämistä. Tarvittaessa opintoja yksilöllistetään. Jopo-ryhmät ovat monille ”kouluallergisille” hyvä ratkaisu ja tekemällä oppiminen tuottaa useille hyviä tuloksia, lisäksi perusopetuksessa tarjotaan pidennetyn oppivelvollisuuden opetusta sitä tarvitseville oppilaille. 
 
Ammatillinen erityisopetus tarjoaa väylän opiskella ammattiin kaikenlaisille opiskelijoille, joilla on tarvetta erityiselle tuelle. On syytä muistaa, että kaikilla opiskelijoilla on oikeus mm. tukiopetukseen eikä se ole erityisopetusta. Ammatillinen erityisopetus on yhteiskunnallisesti merkittävä osa suomalaista koulutusjärjestelmää!

Lakien, asetusten ja ohjeiden mukaan toimiminen                                                                3
Työnantajani eli koulutuksenjärjestäjä on laatinut tarkat ohjeistukset erityisopetuksen järjestämisestä. Epävarmuuden iskiessä on aina tarjolla myös vertaisapua tai mahdollisuus tarkistaa lainkirjaimen toteuttamista esimiehiltä. Olen myös tutustunut itsenäisesti ammatillista erityisopetusta ja koko ammatillisen opetuksen järjestämistä koskevaan lainsäädäntöön ja palaan lakiteksteihin aina tarvittaessa. Uusi opiskelijahuoltolaki on uusi haaste, jonka vaikutuksia omaan työhöni en ole vielä sisäistänyt – eikä koulutuksenjärjestäjä ole antanut lain soveltamisesta muuta ohjetta kuin ”toimiminen entisten toimivien käytäntöjen mukaan uuden lain henkeä noudattaen”.


Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja hojks 3 op
Opiskelija osaa ohjata opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan. Hän tunnistaa opiskelijan osaamisen ja tuen tarpeet yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija osaa laatia hojksin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa ohjata hojks -prosessia.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa:     4,5

Opiskelijan osaamisen tunnistamisen ohjaaminen                                                                4
Teen aloittaville opiskelijoille työssäni lähtötasotestit matematiikassa, ruotsissa ja englannissa sekä lisäksi lukiseulat. Lähtötasotestien, yläkoululta saatujen niveltietojen, peruskoulutodistuksen, tulohaastattelujen ja huoltajakeskustelujen pohjalta arvioin opiskelijan kanssa yhdessä hänen osaamistaan ja mahdollisia tuen tarpeita. Ensimmäisen jakson aikana syksyllä erittäin tärkeää on myös havainnointi. Itse pidän ryhmille myös opi oppimaan –opintojakson syksyllä, jolloin tutustutaan erilaisiin opiskelutyyleihin ja pyritään löytämään yksilöllisesti parhaimmat ja tehokkaimmat opiskelumenetelmät. Opiskelijat määrittelevät itse    5 jokaisen opintojakson alussa omaa osaamistaan ja tavoitetasoaan. Lisäksi opintojaksojen lopussa opiskelijat vastaavat nimettöminä kyselyyn sekä omien tavoitteiden että opetuksen tason toteutumisesta.

Tarjoan ohjausta myös työkavereille, työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille esim. työssäoppimisten yhteydessä näyttöjen suunnittelussa ja arvioinnissa eli keskustelemme osaamisesta ja sopivasta tavasta osoittaa osaaminen.


Opiskelijan osaamisen ja tuen tarpeiden tunnistaminen yhdessä opiskelijan kanssa       5
Ks. edellinen kohta. Käytännössä lisäksi tietenkin tunnistamista edistää jatkuva palaute puolin ja toisin oppitunneilla, oppimista arvioivat oppimistilanteet (esim. suulliset tai kirjalliset tentit tai osaamisen näyttäminen). HOPS-keskustelut ja HOJKS-keskustelut.

HOJKSin laatiminen muiden toimijoiden kanssa yhteistyössä                                           5
Kun opiskelijalla ilmenee tuen tarvetta em. kohdissa mainituilla tavoilla, aloitetaan HOJKS-prosessi. Aloite prosessiin lähtee joko opiskelijalta, hänen huoltajaltaan, ryhmänohjaajalta tai minulta erva-opettajana. Opiskelija ja hänen huoltajansa allekirjoittavat suostumuslomakkeen yhteisen keskustelun yhteydessä. Keskustelussa mukana ovat lisäkseni opiskelija, huoltaja, yleensä myös ryhmänohjaaja ja lisäksi tarvittaessa esim. kuraattori, opinto-ohjaaja, henkilökohtainen avustaja, sosiaalityöntekijä tai muu ulkoinen sidosryhmähenkilö. Keskustelun ja suostumuksen jälkeen HOJKS-prosessi etenee HVR:n eli hyvinvointiryhmään (OHR). Hyvinvointiryhmän kokouksessa minä esittelen muulle ryhmälle HOJKSattavat opiskelijat ja hojksien perusteet. Ryhmä antaa hojksattavista suosituksen ja varsinaisen päätöksen suostitusten pohjalta tekee koulutuspäällikkö. HOJKS tehdään sähköisenä asiakirjana valmiille pohjalle, johon syötetään peruste, lähtötasotestien tulokset, tausta ja nykytilanne, opiskelijan vahvuudet, tuen tarpeet sekä alustava suunnitelma tarvittavista tukitoimista. Hojksia päivitetään vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa.

HOJKS-prosessin ohjaaminen                                                                                                    4
Edellisessä kohdassa olen jo kirjannut, kuinka ohjaan HOJKS-prosessia. Lisäksi ohjaan varsinaisen erityisen tuen tarjoamista HOJKS-opiskelijoille esimerkiksi työpainotteisten opintojen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Luonnollisesti myös tarjoan pienryhmäopetusta ja yksilöohjausta. Suunnitelmia tehdään ja toteutetaan yhteistyössä opiskelijan, tämän huoltajien, ryhmänohjaajan ja tarvittaessa myös opinto-ohjaajan tai/ja kuraattorin kanssa. 

Huolehdin myös siitä, että opettajakollegat muistavat tehdä omat merkintänsä opiskelijoiden sähköisiin HOJKSeihin tarjoamistaan tukitoimista. Itse huolehdin muista merkinnöistä sekä tuntiresurssien että tuen toteutumisen (tunneissa) laskemisesta. Kun opiskelija ei enää ole erityisen tuen tarpeessa tai on valmistumassa, huolehdin myös HOJKS-prosessin loppuun viemisestä. HOJKS lopetetaan opiskelijan (yleensä jo täysi-ikäinen siinä vaiheessa) niin halutessa tai omasta tai ryhmänohjaajan ehdotuksesta käydyn keskustelun perusteella. HOJKSin lopettamisen jälkeen Sähköinen HOJKS tulostetaan kahtena kappaleena ja sekä opiskelija että koulutuspäällikkö allekirjoittavat paperit. Toinen kappale HOJKSista annetaan opiskelijalle ja toinen arkistoidaan oppilaitoksen arkistoon. Itse toimitan arkistokappaleet Kajaaniin erityisopetuksen tiimivetäjälle.

Inklusiiviset oppimisympäristöt 5 op
Opiskelija osaa toimia erilaisissa oppimisympäristöissä inklusiivisuutta edistäen. Hänen toimintaansa ohjaavat eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys. Hän osaa käyttää tarkoituksenmukaisia pedagogisia menetelmiä ja tilanteeseen sopivia ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa kohdentaa erityisen tuen opiskelijalähtöisesti.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 3,3

Erilaisissa oppimisympäristöissä toimiminen inklusiivisuutta edistäen                               3
Omassa toimipaikassani erityisopetuksen järjestäminen on pitkään tarkoittanut pienryhmäopetusta. Käytännössä kaikki opettajat ovat kuitenkin opettaneet myös ryhmiä, joissa on sekä HOJKS-opiskelijoita että ns. perusopiskelijoita.  Erva-opettajana olen pyrkinyt laajentamaan erityisopetuksen käsitettä ja tarjoamaan myös inklusiivista erityisopetuksen mallia. Olemme atto-aineissa suostuvaisten opettajakollegojen kanssa tehneet samanaikaisopetusta vaihtelevalla menestyksellä ja ammattiaineisiin (teli) pyrin järjestämään ns. ammattimiestä tukemaan erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. 

Toimintaa ohjaavat eettisesti kestävät arvot, asenteet ja ihmiskäsitys                                4
Mielestäni kaikki ihmiset ovat arvokkaita ja merkittäviä. Idealistisesti koen, että ihmisarvoltaan kaikki ovat tasa-arvoisia, joillakin elämäntie on vain mutkaisempi ja huonommin päällystetty kuin toisilla ja jokaisella tielle on osunut kuitenkin kivenmurikoita satunnaisiin kohtiin. Koen, että työssäni voin auttaa opiskelijoita siirtämään näitä kulkua hankaloittavia kivenmurikoita pois tieltä – tai sitten voimme yhdessä löytää sopivia kiertoteitä. Työtäni ohjaavia arvoja ovat oikeudenmukaisuus, aitous ja vilpittömyys, opiskelijan hyväksyminen ja kunnioittaminen, tasa-arvoisuus ja luottamuksellisuus. Koen, että omalla työlläni edistän ainakin kestävän kehityksen taloudellista ja sosiaalista ulottuvuutta, pyrin myös työskentelemään ympäristöä säästävästi. Olen suvaitsevainen ja empaattinen ja ihmiskäsitykseni on humanistinen ja ajattelenkin aina opiskelijoideni etua – silloinkin, kun opiskelijan etu on ristiriidassa esim. työnantajani tai jopa omien intressieni kanssa (esim. säästöt, ”vapaa-päivien” käyttäminen ohjaukseen tai opetukseen). Olen kuitenkin alkanut pikkuhiljaa sisäistää sen, että minun on oltava myös tietyssä määrin itsekäs, jo siksi, että jaksan työssäni paremmin ja sitä kautta myös yhteistyö opiskelijoiden kanssa on hedelmällisempää.

Tarkoituksenmukaisten pedagogisten menetelmien ja tilanteeseen sopivien ratkaisuvaihtoehtojen käyttötaito ja erityisen tuen kohdentaminen opiskelijalähtöisesti   3
Olen tehnyt paljon kokeiluja opiskelijoiden kanssa erilaisista pedagogisista menetelmistä. Esimerkiksi olemme harjoitelleet erityyppisiä ryhmätyömenetelmiä, pelailleet oppimispelejä sekä verkossa että lautapeleinä, opiskelleet perinteisen opettajajohtoisesti luokassa ja välillä taas on siirretty oppimisympäristö opettajan mukavuusalueelta opiskelijan mukavuusalueelle eli esimerkiksi työhalliin tai nettiin. Erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden kanssa koetetaan yhdessä löytää sopivat ja tehokkaat menetelmät oppimiseen. Joidenkin kohdalla riittää, kun saa opiskella rauhallisessa ympäristössä ja pienessä ryhmässä, toiset tarvitsevat jatkuvaa ohjaamista tehtävien tekemisessä, jotkut taas oppivat parhaiten käytännön töitä tehdessään. Ratkaisut on aina tehtävä yksilöllisesti ja myös tilannekohtaisesti niin, että opiskelijan taidot, osaaminen ja muut vahvuudet saadaan esille.

Opetusharjoittelu 10 op
Opiskelija toimii ammatillisen erityisopettajan tehtävissä asiantuntevasti vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Hän ohjaa opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja ja ammatillista kasvua. Erityisopettajaopiskelija toimii dialogisesti opiskelijoiden kanssa. Hän käyttää oppimista edistäviä opetusmenetelmiä osaamistavoitteiden suuntaisesti. Hän toimii opiskelijoita aktivoiden ja innostaen. Erityisopettajaopiskelija toimii oppilaitoksessa tutkinnon perusteiden ja erityisopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 3

Opetusharjoittelulta toivon oppia erityisesti erilaisissa oppimisympäristöissä toimimiseen ja etenkin hyvin erilaisten opiskelijoiden ohjaamiseen. Olen mielestäni edellisissä osioissa itsearvioinut opetusharjoittelussa mainitut osaamistavoitteet ja koen, että tällä hetkellä osaamiseni on n. 3 luokkaa.

Näitä ei sentään ole tarvinnut kerätä

AMMATILLISEN ERITYISOPETTAJAN KEHITTÄMISOSAAMINEN 15 OP

Ammatillisena erityisopettajana kehittyminen 5 op
Opiskelija reflektoi omaa yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamistaan sekä erityispedagogista osaamistaan. Opiskelija reflektoi omaa asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Opiskelija ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä kehittymisessä sekä työn kehittämisessä. Opiskelija osaa hyödyntää työnohjausta henkilökohtaisessa ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissaan. Opiskelija toimii aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyönohjauksessa.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 2

Oman yhteistyö- ja vuorovaikutusosaamisen sekä erityispedagogisen osaamisen reflektointi 2
On myönnettävä, etten oikein varmaksi osaa sanoa, millä tasolla osaamiseni yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa on. Lisäksi lienee pakko uskaltaa myöntää, että erityisesti väsymyskiukkuisena ”pinna lyhenee” ja se valitettavasti tulee esille erityisesti yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa. Toisaalta koen, että olen työurani aikana kehittynyt paljon tällä saralla ja pystyn säilyttämään yhä paremmin ammatillisen otteen henkilökohtaisista hankaluuksista huolimatta.

Erityispedagoginen osaamiseni on myös kehittynyt työn kautta ja toivon kehityksen jatkuvan myös tämän koulutuksen myötä niin, että entistä paremmin osaan kohdistaa erityistä tukea opiskelijalähtöisesti. 

Oman asiantuntijuuden ja ammatillisen identiteetin kehittymisen reflektointi                 3
Koen, että asiantuntemukseni erityisopetukseen liittyvistä asioista karttuu koko ajan käytännön työn kautta. Haluan kuitenkin taustatueksi teoriatietoa ja toisaalta kokeneiden ammattilaisten ja vertaisteni näkemystä oman osaamiseni kehittämiseen. Siinäpä oivallinen syy opiskella!

Ammatillinen identiteettini erva-opettajana ja erityisopetuksen asiantuntijana on pikkuhiljaa pääsemässä nousuun. Aiemmin työni kattoi myös opinto-ohjauksen tehtävät ja siksi ammatillinen identiteetti oli luvalla sanoen hakusessa. Jouduin miettimään jokaisessa yhteistyötilanteessa ja toimenpiteessä omaa rooliani. Jo kuluneen syksyn, eli kuukauden aikana, olen kuitenkin huomannut, kuinka paljon yksinkertaisempaa on ottaa kantaa asioihin vain erva-opettajana, erityisopetuksen näkökulmasta. Toivon, että ammatillinen identiteettini myös koulutuksen ja ammatillisen kehittymisen myötä nousee vielä kukoistukseen!


Työnohjauksen merkityksen ymmärtäminen työssä kehittymisessä sekä työnkehittämisessä  2
Olen tavattoman iloinen, että näihin opintoihin sisältyy työnohjausta. Olen useita kertoja kysynyt työnantajalta mahdollisuutta työnohjaukseen, mutta taloudelliset resurssit eivät kuulemma anna myöten. Nykyistä aiemmassa työpaikassa sain ryhmätyönohjausta ja koin sen voimaannuttavana ja tärkeänä myös käytännön työn kannalta. Tällä vähäisellä tiedollani luulen ymmärtäväni, että työnohjaus voi parhaimmillaan olla merkittävä voimavara työssä kehittymisen kannalta ja sitä kautta mahdollistaa myös työnkehittämistä!

Työnohjauksen hyödyntäminen henkilökohtaisessa ammatilliseksi erityisopettajaksi kasvamisen prosessissa. Aktiivisuus ja tavoitteellisuus ryhmätyönohjauksessa                      1
Toivon pystyväni hyödyntämään työnohjausta niin, että saan siitä parhaan mahdollisen hyödyn irti kasvaessani ammatilliseksi erityisopettajaksi. Toivon myös, että osaan ja jaksan toimia ryhmätyönohjauksessa aktiivisesti ja tavoitteellisesti.

Oman työn kehittäminen 5 op
Opiskelija tunnistaa kehittämisen kohteita ammatillisessa erityisopetuksessa. Hän suunnittelee ja toteuttaa kehittämishankkeen.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 1,5

Kehittämisen kohteiden tunnistaminen ammatillisessa erityisopetuksessa.                    2
Uskallan vilpittömästi kehaista, että omassa organisaatiossani erityisopetukseen suhtaudutaan vakavasti, myönteisesti ja oppijoiden parasta etua tavoitellen. Kehittämisen kohteitakin tulee silloin tällöin eteen (vaikka todellisuutta omassa työssäni on, että oman kehittymisen kohteita tulee vastaan paljon useammin). Olen iloinen, että esimerkiksi (ainakin minun ääneen lausuma) huoleni sähköisten HOJKSien yksityisyydestä on huomioitu ja kesän aikana Wilmaa on kehitetty tietoturvallisempaan suuntaan. Ihan omassa työarjessani tiedän yhden suurehkon kehittämisen kohteen, joka olisi ratkaistavissa yksinkertaisesti rahalla.

Kehittämishankkeen suunnittelu ja toteuttaminen                                                            1

En uskalla antaa itselleni parempaa arvosanaa ennen kuin saan lisää tietoa kehittämishanketehtävästä ja sen laajuudesta. Voisin yrittää ottaa haasteekseni yllä mainitun isohkon kehittämiskohteen ratkomisen ilman taloudellista rasitusta.

Ammattitaitoa kehittävät vaihtoehtoiset opinnot 5 op
Opiskelija kehittää ja syventää ammatillisen erityisopetuksen osaamista vapaasti valitsemallaan alueella.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa: 1,5

Haluan syventää luki-osaamistani niin, että voin jatkossa tehdä ja analysoida yksilölliset lukitestit.
Lisäksi minua kiinnostaa voimavara- ja ratkaisukeskeisen ohjaus- ja opetustyön opiskelu. Pyrin nytkin työssäni muistamaan, että opiskelijan voimavarat ovat opetuksen suunnittelun lähtökohta ja että syiden vatvomisen sijaan on viisaampaa etsiä opiskelijan kanssa yhdessä ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. Haluaisin oppia teoriaa käytännön takana ja lisäksi saada hyviä ohjeita ja toimintamalleja käytäntöä varten.


Nuotiokahvi maistuu ihanalle kunnon puukuksasta! Etenkin kun on saanut kanootilla kaatumisen jälkeen kuivat vaatteet päälle ja vieläpä lopulta löytänyt senkin kauan kaivelleen saarikätkön :D

 Odotan innolla tulevan viikon lähipäiviä! Nähdään!

1 kommentti:

  1. Kyllähän kesästä pitää nauttia, kun sitä on tarjolla. Tsemppiä opintoihin!

    VastaaPoista